Orgel
In december 2011 is het kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Gemeente te Putten e.o. in gebruik genomen. Tegelijkertijd met de bouw werd het Steinmann-orgel, afkomstig uit Gelsenkirche (Duitsland) geplaatst. De overplaatsing werd onder leiding van de orgelbouwer Ben van der Weerd uit Lunteren door vrijwilligers uit de gemeente uitgevoerd.
Vanwege de scherpe neo-barokke klank van het orgel zijn diverse intonaties en dispositiewijzigingen doorgevoerd waardoor het orgel een warm en een grondtonige klank heeft gekregen. Deze werkzaamheden zijn vanaf het jaar 2012 tot en met 2016 en in 2022 uitgevoerd door de orgelrestaurateur Fokke Rinke Feenstra uit Grootegast. Tegelijkertijd is in het front het lofwerk van de tussenvelden aangepast waardoor de voornaamheid van het orgel nog beter tot zijn recht komt.
Vanaf het jaar 2017 worden tijdens de zomermaanden orgelconcerten op het Steinmann-orgel georganiseerd. Deze concerten zijn gratis te bezoeken. Bij de uitgang wordt een collecte gehouden.
Geen zin om te scrollen? Ga nu gelijk naar:
Historie
Het orgel is in 1969 door de gebroeders Steinmann, orgelbouwers te Vlotho, Duitsland gebouwd en oorspronkelijk geplaatst in de Aufstehungskirche te Gelsenkirchen-Neustadt. Gustav Steinmann begon in 1910 in Vlotho een eigen onderneming en bouwde daar de eerste twee orgels. Het bedrijf bestaat nog steeds en door opeenvolgende generaties zijn honderden orgels gebouwd in Noord-Duitsland, maar ook o.a. in Nederland, Zuid-Afrika, Zwitserland, USA en Hongarije. Op 11 maart 1969 werd het orgel in gebruik genomen. De Aufstehungskirche werd gebouwd in 1912 naar ontwerp van de gerenommeerde architect E.A. Fritsche, die talrijke kerken in het Ruhrgebied in een zeer herkenbare stijl (Jugendstil) gebouwd heeft. De secularisatie en de toestroom van immigranten zijn er de oorzaak van dat in het Ruhrgebied kerken moeten worden gesloten en afgestoten. Hieronder viel ook de Aufstehungskirche.
Het orgel heeft van oorsprong twee klavieren en 25 registers en 1756 sprekende pijpen, waarvan de grootste 3,73 meter en de kleinste 1 centimeter meet. Het speeltractuur is mechanisch en het registertractuur is elektrisch. ln 1999 onderging het orgel een grondige renovatie, uitgevoerd door de firma Schuke (Berlijn en Essen).
Ben van der Weerd, orgelbouwer in Lunteren, coördineerde de overplaatsing van het instrument. Mede door inschakeling van vrijwilligers kwamen de totale kosten ongeveer op een derde van wat een vergelijkbaar nieuw instrument moest kosten.
Omdat de bestaande kas in de Aufstehungskirche was niet te gebruiken voor het kerkgebouw, werd besloten om een nieuwe orgelkas te maken door de firma Ter Maaten uit Kootwijkerbroek waarbij de orgelkas van de Hervormde Kerk in Ooltgensplaat als inspiratiebron diende voor het huidige model. De nieuwe kas heeft een klassieke uitstraling. Vanwege deze prachtige stijlvolle opbouw van de kassen van Hoofd- en Rugwerk straalt het orgel een rustig en voornaam karakter uit. De prachtige vergulde versieringen in houtsnijwerk onder en boven de pijpenvelden verhogen niet in geringe mate de schoonheid van het orgelfront. Bij de bovenste versiering van de tussenvelden Rugwerk is op de opengeslagen Bijbel de tekstaanduiding Psalm 42 vers 2 weergegeven dat verwijst naar het kerkzegel van deze gemeente: “Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God”. De handsnijwerkzaamheden van de tussenvelden Hoofdkas en Rugwerk zijn uitgevoerd door de Jan Peter van Eerde.
De nieuwe frontpijpen zijn gemaakt door de fa. Stinkens Orgelpijpenmakers B.V. te Zeist. Het is een wens om ooit een bovenwerk in het orgel te plaatsen; het derde klavier hiervoor is al aangebracht en in de orgelkas is een zelfstandige stellage aanwezig waarop het bovenwerk geplaats kan worden.
Op 17 december 2011, bij de ingebruikname van het kerkgebouw Hersteld Hervormde Kerk in Putten, heeft het orgel voor het eerst de gemeente begeleid.
Het Steinmann-orgel was oorspronkelijk een representant van een neobarok orgel. De mensuren van neobarokke orgels zijn in die tijd vaak veel enger dan de mensuren van de echte barokorgels. Vanaf 2012 tot en met 2016 heeft het bedrijf F.R. Feenstra Orgelrestauratie uit Grootegast diverse intonaties (door Luuk Sikkema) en dispositiewijzigingen doorgevoerd waardoor het orgel een voller, warmer en een meer grondtonige klank heeft gekregen.
De volgende aanpassingen zijn uitgevoerd:
Hoofdwerk:
– De Trompet 8’ is verplaatst naar het pedaal. De huidige trompet is afkomstig uit het Eerdman-orgel van de vrijgemaakte kerk te Niezijl (kerkelijke ruimte van Sietze de Vries).
– Het pijpwerk van de Mixture 4-5 fach is gedeeltelijk opgeschoven. De huidige samenstelling is gebaseerd op het Van Vulpen uit 1989 van de vrijgemaakte kerk te Zuidhorn.
– De Pommer 16’ is opgesneden naar Bourdon 16’.
– Een magneet tremulant geplaatst van de firma Laukhuff.
Rugwerk:
– De Quintadena 8 ‘ is 4 halve tonen opgeschoven.
– De Aliquot 2 fach is vervangen door een Cornett 2 fach. Het pijpwerk van de Cornett 2 fach is afkomstig van de Rauchbass 4 fach pedaal.
– Het pijpwerk van de Scherp 3 fach is opgeschoven naar een Mixture 3 fach.
– De Kromhorn 8 ‘ is verkocht aan de St.-Antonius-Kirche (Sebastian Gerke) te Sundern-Allendorf (Duitsland) en is vervangen door een Klarinette 8’ van “spotted metal”. De Klarinette is rond 1880 vervaardigd. De bouwer is onbekend.
– De Sifflote 1’ is opgeschoven naar Quint 1 1/3.
Pedaal
– De firma Stinkens te Zeist heeft in de frontpijpen van het Hoofdwerk stem-inrichtingen aangebracht en dient als een Prestant 16’. De Prestant 16’ is aangesloten op de lade van de Fagot 16’ die verkocht is aan een kerkelijke gemeente te Brasov (Roemenië – Laslo Bors)
– De Nachthorn 2’ is overgeplaatst naar het Eerdman-orgel van de vrijgemaakte kerk te Niezijl (kerkelijke ruimte van Sietze de Vries). Op deze lade is de oorspronkelijke Trompet 8’ van het Hoofdwerk geplaatst
– Op de lade van de Rauchsbass 4 fach is een Pausanne 16’ uit ongeveer1930 van de firma John Compton geplaatst.
Alle registers van het orgel zijn opnieuw geïntoneerd en waar nodig is het pijpwerk opgeschoven voor een bredere en diepere klank.
Dispositie
Oorspronkelijke dispositie
Hoofdwerk
1. Pommer 16`
2. Prinzipal 8`
3. Rohrflote 8`
4. Oktave 4`
5. Gemshorn 4`
6. Sesquialtera 2 fach
7. Oktave 2`
8. Mixtur 4-5 fach
9. Trompete 8
Rugwerk
10. Holzgedackt 8`
11. Quintadena 8`
12. Prinzipal 4`
13. Rohrflote 4`
14. Waldflote 2`
15. Aliquot 2 fach – vacant
16. Sifflote 1`
17. Scharf 3 fach
18. Krummhorn 8`
19. Tremulant (regelbaar)
Pedaal
20. Subass 16`
21. Prinzipal 8`
22. Gedecktpommer 8`
23. Oktave 4`
24. Nachthorn 2`
25. Rauschbass 4 fach
26. Fagott 16`
Technische beschrijving
Klavierkoppeling RW/HW
Pedaalkoppel aan Hoofdwerk en Rugwerk
Manuaalomvang C – g3
Pedaalomvang C – g1
Windvoorziening 1 magazijnbalg
Winddruk 78 mm Wk
Toonhoogte a1= 440 HZ
Temperatuur evenredig zwevend
Huidige dispositie
Hoofdwerk
1. Bourdon 16`
2. Prinzipal 8`
3. Rohrflote 8`
4. Oktave 4`
5. Gemshorn 4`
6. Sesquialtera 2 fach
7. Oktave 2`
8. Mixtur 4-5 fach
9. Trompete 8’
10. Tremulant
Rugwerk
11. Holzgedackt 8`
12. Quintadena 8`
13. Prinzipal 4`
14. Rohrflote 4`
15. Waldflote 2`
16. Cornettt 2 fach (g0-g3)
17. Quinte 1 1/3`
18. Mixtur 3 fach
19. Klarinette 8`
20. Tremulant (regelbaar)
Pedaal
21. Prinzipal 16’
22. Subbass 16`
23. Prinzipal 8`
24. Gedeckt 8`
25. Oktave 4`
26. Posaune 16`
27. Trompete 8’
Technische beschrijving
Klavierkoppeling RW/HW
Pedaalkoppel aan Hoofdwerk en Rugwerk
Manuaalomvang C – g3
Pedaalomvang C – g1
Windvoorziening 1 magazijnbalg
Winddruk 84 mm Wk
Toonhoogte a1= 440 HZ
Temperatuur evenredig zwevend
Zomerserie orgelconcerten
De onderstaande organisten zijn in het jaar 2024 uitgenodigd. De rode draad in de zomerserie is een opname van een orgelwerk van een Nederlandse componist uit de 19e eeuw.
Bachconcert
13 januari – Sander van den Houten (organist van Lutherse kerk te Den Haag en van ‘De Burgwal’ en Broederkerk te Kampen) en Cappella Campen o.l.v. Ab Weegenaar
Zomerserie
13 juli – Adriaan Hoek (organist van Marekerk te Leiden en stadsorganist te Rotterdam) en Quirine Scheffers (viool)
20 juli – Leendert Verduijn (organist van Sint Maartenskerk te Zaltbommel en Hervormde Gemeente te Oudewater-Hekendorp)
27 juli – Gerben Budding (organist van St. Janskerk te Gouda )
3 augustus – Francesca Ajossa (organist van de Hervormde Kerk te ‘t Woudt)
10 augustus – Arjen Leistra (organist van Grote Kerk, de Havenkerk en het Stedelijk Museum te Schiedam)
Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur
Sander is organist te Den Haag en Zwolle
Ab is stadorganist van de gemeente Kampen
Cappella Campen
Sander van den Houten (1987) werd in april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Den Haag en werd daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. In Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk en tweede organist van de Bovenkerk.
Op zijn achtste begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis. Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant, het ensembleconcours in Oude Tonge en het Buxtehudeconcours in Zierikzee. Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart Bergwerff. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van Oortmerssen en Thomas Trotter. Hij volgde privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
In oktober 2023 studeerde Sander met glans af voor zijn master beiaard bij Christiaan Winter en Tommy van Doorn aan de Beiaardschool in Amersfoort, onderdeel van de HKU te Utrecht. Hij is als dirigent verbonden aan Concertkoor Immanuel Kampen, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen. Ook is hij cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en van Vocaal Ensemble Magnificat. Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist, begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk.
Voor meer info kijk op: www.sandervandenhouten.nl
Ab Weegenaar studeerde fagot aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen. Hij sloot hij deze studie af met een onderscheiding voor solospel en heeft als fagottist vaste aanstellingen gehad bij o.a. Het Noord Nederlands Orkest , Het Residentie Orkest en Het Gelders Orkest. Een aantal jaren geleden heeft hij – wegens tijds gebrek- deze werkzaamheden gestopt.
Aan het conservatorium van Groningen studeerde hij tevens af voor orgel als student van Wim van Beek. Bij Kees van Eersel volgde hij lessen in het kerkelijk orgelspel en verkreeg te Utrecht zijn eerstegraads bevoegdheid als kerkmusicus. Als koorleider studeerde hij af aan de Hogeschool IDE te Gorinchem. Als organist oriënteerde hij zich bij Stef Tuinstra, Charles de Wolff, bij Theo Jellema behaalde hij zijn masterdiploma. Cantor-organist was hij o.m. te Roodeschool, Zeerijp, Groningen, Eelde, Leidschendam, Arnhem en de Grote Kerk van Wageningen. Medio 1995 volgde de aanstelling als hoofd- organist van de Bovenkerk te Kampen. In die functie is hij bespeler van het Hinsz-hoofdorgel en van het Reil-koororgel. Verder is hij als koorleider actief bij een aantal koren en het Bach ensemble van de stichting Burgwal en heeft een omvangrijke (privé) orgelles praktijk. Sinds oktober 2017 is hij tevens stadsorganist van de Gemeente Kampen en als Fagot docent aangesteld aan het centrum voor kunst en Kunst educatie “Quintus” te Kampen.
Op jaarbasis geeft Ab Weegenaar vele concerten in ons land maar ook daar buiten, waaronder naar Siberië (Rusland), en Noorwegen, Duitsland Italië , Belgie en Frankrijk. Voor complete reis- en andere verslagen: www.abweegenaar.nl
Cappella Campen. Sinds mei 2019 draagt ons koor de naam Cappella Campen. In februari 2001 werd dit koor opgericht door onze dirigent Ab Weegenaar. De repetities vonden in die tijd plaats in de Bovenkerk, en daar werd de toenmalige naam aan ontleend: Bovenkerk Kamerkoor. Woensdagavond is de vaste repetitieavond onder leiding van onze dirigent Ab Weegenaar. De Lutherse Kerk in Kampen is de locatie waar we repeteren, en we doen dat van 19.30 tot 21.30 uur. Om onze kwaliteit te waarborgen organiseren wij koorscholing/koordagen. De onderlinge band proberen we te versterken door gezellige momenten met elkaar te plannen. Als koor zijn we aangesloten bij de KBZON (Koninklijke Bond van Zang- en Oratoriumverenigingen Nederland).
Dritter Teil der Klavierübung
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
‘Met Bach het nieuwe jaar in’
13 januari 2024 om 20.00 uur
Hersteld Hervormde Kerk, Putten
Cappella Campen o.l.v. Ab Weegenaar / orgel: Sander van den Houten
- Orgel:
Praeludium pro Organo pleno in Es-dur (BWV 552.1) - Koor/orgel:
Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit (BWV 371)
Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit (BWV 669)
canto fermo in Soprano à 2 Clav. Et Ped. - Koor/orgel:
Christe, aller Welt Trost (BWV 371)
Christe, aller Welt Trost (BWV 670)
canto fermo in Tenore à 2 Clav. Et Pedal - Koor/orgel:
Kyrie, Gott heiliger Geist! (BWV 371)
Kyrie, Gott heiliger Geist! (BWV 671)
à 5, Canto fermo in Basso Cum Organo pleno - Koor/orgel:
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ (BWV 260)
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 676)
à 2 Clav. Et Pedal - Koor/orgel:
Dies sind die heil’gen zehn Gebot (BWV 298)
Dies sind die heil’gen zehn Gebot (BWV 678)
à 2 Clav. Et Ped. Canto fermo in Canone - Koor/orgel:
Wir glauben all’ an einen Gott (BWV 437)
Wir glauben all’ an einen Gott (BWV 680)
in Organo pleno con Pedale - Koor/orgel:
Vater unser im Himmelreich (BWV 416)
Vater unser im Himmelreich (BWV 683)
alio modo, manualiter - Koor/orgel:
Christ, unser Herr, zum Jordan kam (BWV 280)
Christ, unser Herr, zum Jordan kam (BWV 684)
à 2 Clav. E Canto fermo in Pedale - Koor/orgel:
Aus tiefer Not schrei’ ich zu dir (BWV 38)
Aus tiefer Not schrei’ ich zu dir (BWV 686)
à 6 in Organo pleno con Pedale doppio - Koor/orgel:
Jesus Christus, unser Heiland (BWV 363)
Jesus Christus, unser Heiland (BWV 688)
à 2 Clav. E Canto fermo in Pedale - Orgel:
Fuga a 5 con pedale pro Organo pleno in Es-dur (BWV 552.2)
organist te Leiden en Rotterdam
violiste Quirine Scheffers
Adriaan Hoek (1990) studeerde orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium waar hij in 2016 summa cum laude afstudeerde als Masterof Music. Zijn docenten waren Ben van Oosten, Bas de Vroome, Aart Bergwerff en Hayo Boerema. Hij vervolgde zijn studie aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en aan de Hogeschool in Gent. Hier volgde hij lessen bij Wolfgang Zerer, Pieter van Dijk en Ignace Michiels.
Adriaan won acht eerste prijzen op internationale orgelconcoursen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Amerika. Vanwege zijn prestaties op het Internationaal Schnitger Organ Competition te Alkmaar
(2015) en de ”Grand Prix d’ECHO in Treviso (Italië 2018) mocht hij zich zowel in 2016 als 2018 ”The Young ECHO Organist of the Year” noemen.
In de afgelopen jaren concerteerde Adriaan in diverse prestigieuze series in binnen- en buitenland. Als kerkmusicus is hij sinds 2015 verbonden aan het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam en vanaf 2022 aan de Marekerk te Leiden.
Vanaf zomer 2022 is hij benoemd tot stadsorganist van Rotterdam. In die functie is hij de vaste bespeler van het Standaart-concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis (waar hij de concertserie ‘Muziek in de Burgerzaal’ programmeert) en het vier klaviers Flentrop orgel in Concertgebouw De Doelen.
Adriaan speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici.
De jonge Nederlandse violiste Quirine Scheffers studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag achtereenvolgens bij Theodora Geraets en Peter Brunt en behaalde het master-diploma met onderscheiding. Zij vervolgde haar studie bij Krzysztof Węgrzyn in Hannover en Charles-André Linale in Utrecht. Quirine nam deel aan verscheidene masterclasses bij vooraanstaande pedagogen als: Zakhar Bron, Herman Krebbers, Maurizio Fuks en Thomas Brandis. In kamermuziekverband werd ze gecoached door leden van het befaamde Amadeus, Borodin en Juilliard Quartet. Tevens kreeg ze de kans om samen te werken met gerenommeerde componisten als György Kurtag en Sofia Goebaidoelina. Als voormalig eerste violiste van het Rubens Kwartet was ze prijswinnaar van vele internationale concoursen waaronder “Prague Spring” en “Schubert en Modern”te Graz. Het kwartet ontving tevens de prestigieuze “Kersjes van de Groenekan prijs”en de de “Philip Morris Finest Selection”. Quirine Scheffers trad zowel solistisch als in kamermuziekverband op in o.a. het Concertgebouw Amsterdam, De Tonhalle Zürich en het Konzerthaus en de Filharmonie in Berlijn. Concerttournees volgden naar Frankrijk, Italië, Portugal, Engeland, Slovenië, Roemenië en Polen. Haar vaste kamermuziekpartners zijn: Izhar Elias, Gwyneth Wentink en Lars Wouters van den Oudenweijer. Quirine is regelmatig te gast bij het Orlando Festival, Peter de Grote Festival, Festival du Lubéron (F), Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern Festival (D), in samenwerking met musici als Liza Ferschtman, Ronald Brautigam, Karl Leister en het Borodin Quartet. Sinds 2009 is Quirine primarius van het Daniel Kwartet. Naast haar concertpraktijk legt Quirine zich toe op het begeleiden van jong talent. Zo werkte ze samen met de bekende vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek en is ze regelmatig jurylid van het Prinses Christina Concours en het Nederlands Vioolconcours. Sinds 2012 is Quirine plaatsvervangend 1e concertmeester van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tevens is ze een veelgevraagd gastconcertmeester bij diverse orkesten, waaronder het Gelders Orkest, waarmee ze ook solistisch optrad. Quirine bespeelt een viool van G.B. Guadagnini (1769, Parma).
13 JULI PUTTEN – Adriaan Hoek (orgel) en Quirine Scheffers (viool)
* Viool & orgel ** Orgelsolo
Tomaso Antonio Vitali (1663-1745) *
Chaconne
Johann Sebastian Bach (1685-1750) **
Praeludium, Trio und Fuge in Bes (BWV 545 en 1029) (naar een handschrift van Benjamin Cooke, 1734-1793)
Josef Gabriel von Rheinberger (1839-1901) *
Thema mit Veränderungen – molto moderato (Aus Sechs Stücke für Violine und Orgel op. 150)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) **
Andante con moto uit Symfonie IV in A bewerkt voor orgel door Carl Plato
Alexandre Guilmant (1837-1911)*
Méditation for violin and organ
Marcel Dupré (1886-1971)**
Entrée, Canzona et Sortie, op. 62
Margreeth de Jong (1961*) **
Uit Sechs Fantasiestücke für Violine und Orgel:
Melancholie
Freude
organist te Zaltbommel en Oudewater-Hekendorp
Leendert Verduijn (*1996) is concertorganist, kerkorganist en muziekdocent. Als kerkmusicus is hij verbonden aan de Sint Maartenskerk in Zaltbommel en tevens is hij organist in de Hervormde Gemeente van Oudewater-Hekendorp.
Leendert voltooide zijn conservatoriumopleiding in Rotterdam waar hij studeerde bij Bas de Vroome, Aart Bergwerff (interpretatie) en Hayo Boerema (improvisatie). Tijdens zijn masterstudie studeerde hij bij Ben van Oosten en Zuzana Ferjenčíková, een tweede master volgde hij bij Reitze Smits aan het Utrechts Conservatorium. Leendert rondde eveneens de studies kerkmuziek en docent muziek af. Momenteel studeert hij voor het Konzertexamen Orgel bij Prof. Vincent Dubois aan de Hochschule für Musik in Saarbrücken.
Leendert is prijswinnaar op meerdere concoursen. In 2017 won hij het 25e en laatste Govert van Wijnconcours Maassluis alsmede de 3e prijs op het eerste nationale Ambitus Orgelconcours. Hij was in 2022 winnaar van de International Martini Organ Competition Groningen, behaalde een derde prijs op het 1er Internationaler Feith Orgelwettbewerb in Blieskastel (D) en won de tweede prijs en de publieksprijs op het Internationale Cesar Franck Concours in Haarlem.
Meer informatie: www.leendertverduijn.nl
Programma 20 juli 2024 – Leendert Verduijn
Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)
– Fantasie c-moll, BWV 562
– Allein Gott in der Höh sei Ehr, BWV 663
– Fuga c-moll, BWV 562
– Wir glauben all, BWV 681
– Wir glauben all, BWV 680
Hendrik Andriessen (1892-1981)
Sonata da Chiesa
Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Variaties over een thema van Corelli (arr. Reitze Smits)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonate V in D (Opus 65)
organist van St Jan te Gouda
Gerben Budding is kerkmusicus van de Goudse Sint-Janskerk. In Gouda is hij tevens door de gemeente aangesteld als stadsorganist en is hij curator muziek van de Stichting Goudse Sint-Jan.
Als vesperorganist is hij verbonden aan de Utrechtse Domkerk. Hij is cantor van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA).
Gerben is internationaal actief als concertorganist en werkt daarbij graag samen met vocalisten en instrumentalisten. Zo vormt hij een sopraan-orgel duo met sopraan Nanette Mans.
Zijn brede repertoire omvat alle stijlperioden. Dit resulteert in een doordachte en verrassende programmering tijdens concerten. Gerben is een enthousiaste promotor van Nederlandse orgelmuziek. Niet alleen geeft hij veel aandacht aan moderne Nederlandse orgelmuziek (waaronder de muziek van Daan Manneke), maar ook haalt hij hierbij vergeten Hollands Meesters onder het stof vandaan. In dit kader had hij een wereldprimeur met de eerste integrale cd-opname (9 cd’s) van de orgelwerken van Samuel de Lange jr., een opname die lovend werd ontvangen.
Zijn opleiding ontving hij aan het Utrechtse conservatorium. Daar behaalde hij een Bachelor- en Mastergraad Orgel met als hoofdvak Improvisatie (beide summa cum laude), een eerstegraads bevoegdheid als Kerkmusicus en een Bachelor- en Mastergraad Koordirectie (met onderscheiding).
Hij won de eerste prijs op het Internationale orgelconcours ‘Agati-Tronci’ in Pistoia (Italië), de tweede prijs op het Internationaal Schnitgerconcours in Alkmaar, de Litaize-prijs op het Internationaal César Franck Concours in Haarlem en de publieksprijs op het improvisatieconcours in Dudelange (Luxemburg).
Gerben is dirigent van oude-muziek Ensemble Piacevole, Collegium Sint-Jan, een tweetal oratoriumkoren en Symfonieorkest Sjosjanim.
HHK Putten 27-07-24
Gerben Budding, stadsorganist Gouda
Bach-herdenking
Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875)/Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Intrada und Phantasie c-moll, BWV 537
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Triosonate VI, BWV 530
- Vivace
- Largo
- Allegro
Uit: Die Kunst der Fuge, BWV 1080
- Contrapunctus I
- Choral: Vor deinen Thron tret’ ich hiermit
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in d-moll, BuxWV 140
Georg Böhm (1661-1733)
Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
Robert Schumann (1810-1856)
Uit: Sechs Fugen über B-A-C-H, Op. 60
Fuge III, Mit sanften Stimmen
Gerben Budding
Improvisatie
Jan Albert van Eyken (1823-1868)
Toccata und Fuge über B-A-C-H, Op. 38
organist te ‘t Woudt
Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waar zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde, de hoogst mogelijke onderscheiding. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium, behaalde Francesca bij dezelfde docent in 2020 “cum laude” haar master of music. Van 2020-2022 was Francesca Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. In 2023 sloot Francesca de masterstudie Claviorganum aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE) af met de hoogst mogelijke onderscheiding.
Francesca studeerde in Hamburg bij Menno van Delft (klavecimbel), Pieter van Dijk (orgel) en Isolde Kittel-Zerer (basso continuo). Francesca concerteert regelmatig op festivals in heel Europa. Zij won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam drie Cd’s op. Francesca is momenteel promovendus aan de KU Leuven en het Oprheus Instituut in Gent waar zij onderzoek doet naar muziek en beweging. Ze is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL) en sinds 2023 artist in residence van de Contius Foundation namens wie zij het Contiusorgel in de St. Michielskerk te Leuven bespeelt en promoot.
PROGRAMMA 3 augustus 2024 – Francesca Ajossa
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Praeludium E moll, BWV 548
- „Vater unser im Himmelreich“, BWV 682
- Fuge E moll, BWV 548
Anthon van der Horst (1899-1965)
Partite Diverse Sopra “O Nostre Dieu, et Seigneur Amiable” (Pseaume 8)
Cor Kint (1890-1944)
Uit werken voor orgel deel II: Prélude Pastoral
August Gottfried Ritter (1811-1885)
Orgelsonate nr.3 a-moll, Op. 23
Organist van de Grote Kerk te Schiedam
Arjen Leistra (Delft, 1973) ontving zijn eerste orgellessen van Christiaan Ingelse aan de Delftse Muziekschool. Van 1990-1998 studeerde hij orgel en kerkmuziek respectievelijk aan de conservatoria in Rotterdam en Den Haag. Zijn docenten waren Arie Keijzer en Ben van Oosten (orgel DM en UM) en Marijke van Klaveren en Johann Th. Lemckert (kerkmuziek en improvisatie).
In 1996 werd Arjen 2e prijswinnaar van de “International Organcompetition” te Dublin (Ierland). Na zijn afstuderen in 1998 vervolgde hij voor een jaar zijn orgelstudie bij Marie-Claire Alain in Parijs. Van 1996 tot eind 2009 was Arjen Leistra cantor-organist van de Hoflaankerk te Rotterdam-Kralingen.Sinds september 2008 is Arjen Leistra als organist verbonden aan de Grote Kerk in Schiedam. In deze kerk is hij ook dirigent van het koor Vocalis St.Jan, waarmee hij Bach-cantates uitvoert en ook in Evensongs zingt.
Als stadsorganist van Schiedam is hij verantwoordelijk voor het beheer en de bespeling van de historische orgels in het Stedelijk Museum en de Havenkerk. Zijn orgellespraktijk telt vele leerlingen die les ontvangen in de Grote Kerk of Havenkerk. Met organist-dirigent Bas van Houte (Liduinabasiliek Schiedam) werkt hij regelmatig samen in koorconcerten, cantatediensten, evensongs en Schiedam en omgeving. Daarnaast is hij een veelgevraagd koorbegeleider op zowel orgel, piano als drukwindharmonium en als continuo-speler op eigen kistorgel.
Arjen Leistra geeft orgelconcerten in heel Nederland en concerteerde ook in Engeland, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië en Slowakije. In november 2005 en februari 2008 maakte hij concerttournees naar de Verenigde Staten en gaf recitals in Florida, Georgia en South- en North Carolina. Van zijn orgelspel verschenen de afgelopen jaren verschillende cd’s.
Orgelconcert op 10 augustus – Arjen Leistra
Matthias Weckmann (1616-1674)
Komm Heiliger Geist (3 versus)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Largo ma non tanto uit het Dubbelconcert voor twee violen, strijkers en basso continuo
arr. Bernard Winsemius BWV 1043
Trio-Sonata 1 Es-dur BWV 525
-Allegro moderato
-Adagio
-Allegro
Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812 -1875)
Gefigureerd Koraal a 4 voci – op de melodie Jesus meine Freude
Charles Villiers Stanford (1852-1924)
Organ Sonata No.5 ‘Quasi una Fantasia’, Op.159
-Allegro moderato
-Allegretto non troppo mosso
-Allegro
Cornelis de Wolf (1880-1935)
Fantasie over Psalm 33