De onderstaande organisten zijn in het jaar 2023 uitgenodigd. De rode draad in de zomerserie is een orgelwerk van Max Reger (150 jaar geleden geboren) en van een Nederlandse componist.
Bachconcert
14 januari – Sander van den Houten (organist van Lutherse kerk te Den Haag en van ‘De Burgwal’ en Broederkerk te Kampen)
Zomerserie
22 juli – Adriaan Hoek (organist van Marekerk te Leiden en stadsorganist te Rotterdam)
29 juli – Ronald de Jong (organist van Oude Kerk te Zoetermeer)
5 augustus – Arjan Versluis (organist van Grote Kerk te Gorinchem)
12 augustus – Bert den Hertog (organist van Oude te Scheveningen en concertorganist Stichting Orgel Elandstraatkerk te Den Haag)
19 augustus – Dorien Schouten (organist van Tuindorpkerk te Utrecht)
Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur
organist te Den Haag en Zwolle
Sander van den Houten (1987) werd in april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Den Haag en werd daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. In Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk en tweede organist van de Bovenkerk.
Op zijn achtste begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis. Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant, het ensembleconcours in Oude Tonge en het Buxtehudeconcours in Zierikzee. Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart Bergwerff. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van Oortmerssen en Thomas Trotter. Hij volgt privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
Sinds medio 2021 studeert Sander beiaard bij Frans Haagen en Christiaan Winter aan de Beiaardschool in Amersfoort, onderdeel van de HKU te Utrecht. Naast zijn dirigentschap bij Concertkoor Immanuel Kampen is hij als dirigent verbonden aan de Zang- en Oratoriumvereniging Raalte, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen. Ook is hij cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en van Vocaal Ensemble Magnificat.
Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist, begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk.
Voor meer info kijk op: www.sandervandenhouten.nl
1. Toccata und Fuge in d-moll (BWV 565)
2. koralen:
– ‘Das alte Jahr vergangen ist’ (BWV 614)
– ‘In dir ist Freude’ (BWV 615)
3. Concerto in d-moll (BWV 596)
– Allegro
– Grave
– Fuge
– Largo e spiccato
– Allegro
4. ‘O Mensch, bewein deine Sünde groß’ (BWV 622)
5. Triosonate 2 in c-moll (BWV 526)
– Vivace
– Largo
– Allegro
6. koralen:
– ‘Ich ruf’ zu dir’ (BWV 639)
– ‘Nun danket alle Gott’ (BWV 657)
7. Passacaglia (BWV 582)
organist te Leiden en Rotterdam
Adriaan Hoek (1990) studeerde orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium waar hij in 2016 summa cum laude afstudeerde als Masterof Music. Zijn docenten waren Ben van Oosten, Bas de Vroome, Aart Bergwerff en Hayo Boerema. Hij vervolgde zijn studie aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en aan de Hogeschool in Gent. Hier volgde hij lessen bij Wolfgang Zerer, Pieter van Dijk en Ignace Michiels.
Adriaan won acht eerste prijzen op internationale orgelconcoursen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Amerika. Vanwege zijn prestaties op het Internationaal Schnitger Organ Competition te Alkmaar
(2015) en de ”Grand Prix d’ECHO in Treviso (Italië 2018) mocht hij zich zowel in 2016 als 2018 ”The Young ECHO Organist of the Year” noemen.
In de afgelopen jaren concerteerde Adriaan in diverse prestigieuze series in binnen- en buitenland. Als kerkmusicus is hij sinds 2015 verbonden aan het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam en vanaf 2022 aan de Marekerk te Leiden.
Vanaf zomer 2022 is hij benoemd tot stadsorganist van Rotterdam. In die functie is hij de vaste bespeler van het Standaart-concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis (waar hij de concertserie ‘Muziek in de Burgerzaal’ programmeert) en het vier klaviers Flentrop orgel in Concertgebouw De Doelen.
Adriaan speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici.
Toccata, Trio en Fuga over Psalm 150
2. Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Vater unser im Himmelreich (BuxWV 207 – 3 versus) (Nimm von uns Herr, du treuer Gott, die schwere Straf und große Not)
3. Nicolaus Bruhns (1665-1697)
Praeludium in G-Dur
4. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Vater unser im Himmelreich, BWV 682
– Jesus Christus, unser Heiland, BWV 688
5. César Franck (1822-1890)
Andantino en sol mineur, CFF 54
6. Max Reger (1873-1916)
Choralfantasie über “Ein feste Burg ist unser Gott”, Opus 27
organist te Zoetermeer
Ronald de Jong (1956) kreeg zijn eerste orgellessen op 16 jarige leeftijd van Ben Feij. Op zijn 17e werd hij toegelaten voor hoofdvak Orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag alwaar hij in 1983 het U.M.-diploma behaalde met het predicaat “zeer goed”. Zijn docenten waren daar Rienk Jiskoot en Wim van Beek. Later heeft hij het diploma Kerkelijk orgelspel behaald aan het Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht (cijfer 9 voor begeleiden en improvisatie). Tijdens zijn conservatoriumstudie werd hij benoemd tot organist van de Gereformeerde Pax-Christikerk in Den Haag. In 1988 werd hij organist van de Oudshoornse Kerk in Alphen a/d Rijn. Van 1991 t/m 2023 is Ronald de Jong als cantor-organist verbonden geweest aan de Oude Kerk in Zoetermeer alwaar hij ook de muzikale leiding had over de cantorij en Projectkoor Oude Kerk.
Naast een privé lespraktijk op het orgel van de Oude Kerk te Zoetermeer is hij als docent (orgel, klavecimbel en theorie) verbonden geweest aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Zoetermeer. Hij concerteerde veelvuldig in Nederland en het buitenland (o.a. Schotland, Slowakije en Italië). Van zijn spel zijn 6 Cd’s verschenen waarop hij speelt en improviseert.
Ronald de Jong is muzikaal adviseur van de “Stichting Concerten Oude Kerk Zoetermeer“.
In 2014 heeft hij de publieksprijs Kunst en Cultuur van de gemeente Zoetermeer ontvangen vanwege zijn verdienste voor de jarenlange organisatie van de lunch- en orgelconcerten in de Oude Kerk in Zoetermeer. Vanwege zijn 40-jarig jubileum als (cantor-)organist in de Protestantse Kerk in Nederland ontving hij in 2016 het gouden draaginsigne met briljant .
Als componist is hij actief met composities voor koor en orgel en last but not least is hij ook actief als beeldend kunstenaar en heeft hij regelmatig exposities van zijn abstracte en figuratieve werk.
Website: www.ronalddejong.com
1. J.A. Guilain (1680-1739)
Suite du premier ton
– Plein Jeu
– Trio
– Duo
– Basse de Trompette
– Recit
– Dialogue
– Petit plein jeu
2. Byrd (1543-1623)
Fantasia
3. J.S. Bach (1685-1750)
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 639)
4. J. Pachelbel (1653-1706)
Ciacona in d.kl.terts
5. M. Reger (1873-1916)
– Toccata in d.kl terts (opus 59 nr 5)
– Fuga in D.gr terts (opus 59 nr 6)
6. J. Brands-Buijs (1866-1933)
Patria (Fantasie voor orgel)
7. R. de Jong (*1956)
– Elegie
– Fanfare
– Improvisatie
organist te Gorinchem
Arjan Versluis (1978) heeft zijn studies Docerend en Uitvoerend Musicus (hoofdvak orgel) behaald aan het Rotterdams Conservatorium. Hoofdvakdocent was Bas de Vroome. Daarnaast voltooide hij de studie kerkmuziek. Docent kerkelijk orgelspel was Aart Bergwerff. Verder volgde hij improvisatielessen bij Henco de Berg.
Arjan is sinds 1 maart 2019 de hoofdorganist van de Grote Kerk te Gorinchem. Op 27 april 2019 werd hij door de burgemeester van Gorinchem benoemd tot stadsorganist. Van 2001-2019 was Arjan organist van de Hervormde Gemeente te Sliedrecht. Hij heeft een grote lespraktijk voor orgel en piano, o.m. aan de muziekschool te Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast geeft hij privélessen aan gevorderde organisten uit den lande. Van 2006 tot en met 2017 was hij docent aan de Cursus Kerkelijk Orgelspel van de VOGG.
Hij maakte diverse solo-cd’s met literatuur en improvisaties. Deze kregen uitstekende recensies in de internationale pers. In 2011 nam hij als eerste Nederlandse organist improvisaties op in de St.-Trinité te Parijs, de kerk waar Olivier Messiaen organist was. Verder maakte Arjan vier improvisatie- en samenzang-cd’s rondom de psalmen. In 2021 kwamen in het kader van Arjans 25-jarig organistenjubileum de cd’s Con Abbandono (repertoire uit de romantiek) en Con Fantasia (repertoire uit de barok en improvisaties) uit. Beide werden opgenomen in de Grote Kerk van Gorinchem.
Zie ook: http://www.arjanversluis.nl/
1. Georg Dietrich Leyding (1664-1710)
Praeludium in C
2. Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621)
‘Erbarm dich mein’ (6 verzen)
3. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Pièce d’orgue (BWV 572)
4. Max Reger (1873-1916)
Uit opus 67:
– Allein Gott in der Höh sei Ehr (nr 1)
– Jesus, meine Zuversicht (nr 20)
– Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren (nr 24)
5. Arjan Versluis (1978)
Improvisaties:
– Partita over een psalmmelodie
– Romantische koraalzettingen van gezangen uit de bundel 1938
– Programmatische psalmimprovisatie in moderne stijl
organist te Scheveningen en Den Haag
Bert den Hertog werd in 1978 te Gouda geboren. Vanaf 1997 studeerde hij Hoofdvak Orgel bij Ben van Oosten, Bernard Winsemius en Willem Tanke aan het Rotterdams Conservatorium, afgesloten in 2005 met het diploma Uitvoerend Musicus na een recital in de Rotterdamse St. Laurenskerk waarin hij met groot symphonieorkest de Symphonie in G klein op. 25 voor orgel en orkest van Marcel Dupré uitvoerde. Tijdens zijn studie won hij 4 (inter-)nationale orgelconcoursen. Bert concerteerde sindsdien op vele grote en kleinere orgels in Nederland, en was als solist te gast op orgelfestivals in Rusland (St. Petersburg en Moskou), Estland, Roemenie, Polen, Duitsland, België en Frankrijk.
Van 2000-2010 was Bert organist te Rotterdam, vanaf 1 juni 2010 is hij benoemd als hoofdorganist van de Oude Kerk te Scheveningen, waar hij het historische, 18de eeuwse Steevens/Lohman/Flentrop orgel bespeelt. Vanaf 2013 is hij concertorganist en artistiek adviseur van de Stichting Orgel Elandstraatkerk (Den Haag Centrum), waar hij het unieke Franssen-orgel (43/III/P) uit 1906 bespeelt en promoot. Op dit orgel voert hij elk jaar verschillende grote orgelcycli uit. Van Bert’s spel verschenen inmiddels acht CD’s (met repertoire uit alle stijlperioden) die in de internationale pers lovend werden besproken. The American Organist schreef in 2009 over zijn interpretatie van de 3de en 6de Symphonie van Vierne: “His playing is passionate, powerful and poetic.” Onlangs startte hij een opname van alle orgelwerken van J.S. Bach, in chronologische volgorde, op moderne orgels, te beluisteren op alle digitale streamingplatforms (Spotify, ApplemUsic, Qobuz…) Naast het geven van recitals is Bert orgel- en pianodocent aan de Stichting Muziekonderwijs te Leiderdorp.
Meer info op www.bertdenhertogorganist.nl
1. M. Monnikendam (1896 – 1977)
Toccata
2. F. Grondsma (1944 – 2000)
Partita over Psalm 61
3. J.S. Bach (1685-1750)
– Passacaglia en Fuga in c, BWV 582,
– Trio super: Wo soll ich fliehen hin, BWV 694,
4. A. Pärt (*1935)
Spiegel im Spiegel,
6. M. Reger (1873-1916)
Uit Neun Stücke opus 129
– Capriccio (nr 5)
– Basso Ostinato (nr 6)
7. E. Reuchsel (1900-1988)
Uit ‘Promenades en Provence’
– Tambourinaires sur la place des Vieux Salins
– Nuages ensoleillés sur Le Cap Nègre
organist te Utrecht
Dorien Schouten (*1987) kreeg haar eerste orgellessen van Ko Zwanenburg. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag behaalde ze haar bachelordiploma’s voor zowel orgel (2010) als kerkmuziek (2011). Haar orgeldocent was Jos van der Kooy.
Daarna vervolgde Dorien haar opleiding aan de Universität der Künste te Berlijn, bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga. Daar behaalde ze in 2013 het diploma Diplomprüfung en in 2015, na nog twee jaar te hebben gestudeerd bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro, het diploma Konzertexamen ‘mit Auszeichnung’. Datzelfde jaar mocht ze voor het All of Bach-project van de Nederlandse Bachvereniging een aantal werken van Bach opnemen op het Reil-orgel in Kampen.
In 2022 voltooide Dorien de Applicatiecursus Koordirectie aan de HKU in Utrecht.
Dorien laat het publiek graag kennis maken met nieuwe muziek, zowel solo als met ensembles. Ze voert ook graag barokmuziek uit, bij voorkeur op historische instrumenten of als continuospeler. Sinds december 2019 is Dorien cantor-organist van de Tuindorpkerk te Utrecht.
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium h-moll (BWV 544/1)
2. Cor Kee (1900-1997)
Psalm 91
3. Felix Mendelssohn (1809-1847)
Sonata in d-moll (Op.65, Nr.6)
I. Choral: Andante sostenuto – Allegro molto
II. Fuga: Sostenuto e legato
III. Finale: Andante
4. Daan Manneke (*1939)
uit Basler Psalmen:
III. Quasi una Phantasia – Psalm 105: Nun danket Gott, erhebt und preiset
5. Max Reger (1873-1916)
Praeludium d-moll (Op. 65 nr. 7)
6. Daan Manneke
uit Basler Psalmen:
I. Labyrinth – Psalm 8: Wie herrlich gibst du, Herr, dich zu erkennen
7. Georg Böhm (1661-1733)
Vater unser im Himmelreich
8. Johann Sebastian Bach
Fuga h-moll (BWV 544/2)
De onderstaande organisten zijn in de zomerserie 2022 uitgenodigd. Jaarlijks wordt aan de uitvoerende organisten gevraagd om een thema of componist in het concertprogramma op te nemen. Dit jaar is gekozen voor de componist en organist Samuel de Lange junior.
16 juli – Willem van Twillert (organist van Johanneskerk te Amersfoort)
23 juli – Jan Hage (organist van Domkerk te Utrecht)
30 juli – Sander van den Houten (organist van Lutherse kerk te Den Haag en van ‘De Burgwal’ en Broederkerk te Kampen)
6 augustus – Jochem Schuurman (organist van Martinikerk te Franeker)
13 augustus – Matthias Havinga (organist van Ronde Lutherse of Koepelkerk en liturgisch organist van de Oude Kerk te Amsterdam.)
20 augustus – Petra Veenswijk (organist van Maria van Jessekerk te Delft)
Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur
organist te Amersfoort
Willem van Twillert (*1952) studeerde van 1971 tot 1978 aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam orgel bij Piet Kee. Hij sloot zijn studie af met het diploma Uitvoerend Musicus (met onderscheiding) alsmede de aantekening improvisatie. Vervolgens studeerde van Twillert nog enkele jaren klavecimbel bij Anneke Uitenbosch en orgel bij Gustav Leonhardt, waarna hij cursussen volgde bij Daniel Roth, Ewald Kooiman en Klaas Bolt (improvisatie). In 1979 werd hij benoemd als organist van de Johanneskerk te Amersfoort via een vergelijkend proefspel afgelegd door vier professionele organisten. Van Twillert ontwikkelde zich tot een gevraagde gast op orgelconcertpodia.
Zijn CD en DVD opnamen zijn geliefd geworden mede een opvallende repertoirekeuze (ruimte voor ook onbekende maar attractieve composities) en door zijn YouTube kanaal. Voor muziekuitgeverij Willemsen, verzorgde hij de serie ORGANISTEN uit de 18e en 19e EEUW. Behalve orgeldocent aan de Stedelijke Muziekschool te Zwolle (1981-1988) was hij van 1976 tot 2003 directeur/eigenaar van een particuliere muziekschool te Bunschoten. Van 1986 tot 2006 was Willem ook één van de redacteuren voor het maandblad‚ ‘De Orgelvriend’.
In 2003 werd hij als jurylid uitgenodigd door het Reformatorisch Dagblad en de Orgelvriend bij de compositie-prijsvraag “Wie componeert het mooiste voorspel”, terwijl hij in 2000, 2004 en 2010 optrad als één van de juryleden voor de Stichting Groningen Orgelland ten behoeve van het Orgelconcours voor amateurorganisten. Sinds 2001 werkt hij ook als DVD- en CD- producer en labeleigenaar. Composities van Willem verschijnen vanaf 1983 regelmatig in druk. In 2004 jaar verscheen bij het Duitse uitgevershuis Butz zijn Toccata over, ‘U zij de Glorie’. Zijn Toccata à la Chaconne werd tijdens het Hinsz Compositieconcours, Kampen 2005, bekroond met de publieksprijs en de tweede prijs van de jury. Tijdens de Poolse internationale componisten-competitie te Mikolów 2007 won Van Twillert met zijn ‘Sequence voor Koor en Orgel’ de Ereprijs. In 2008 werd zijn orgelwerk Par le Temps tijdens het Festival du Comminges in Frankrijk onderscheiden met de PRIX GASTON LITAIZE.
PROMENADE CONCERT
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Herr Gott, dich loben alle wir’ (melodie Psalm 134) – arrangement van cantate BWV 130,1 voor orgelsolo door Lennart Moree
- Wohl mir, daß ich Jesum habe (Choral) [Uit Cantata BWV 147]
- Der Gott, der mir hat versprochen (Melodie Psalm 42) [Uit cantate BWV 13) arr. Addie de Jong
2 Johann Christoph Kellner (1736-1803)
Praeludium in C (met een ge-improviseerde cadens)
3. George Frideric Händel (1685-1759)
Ouverture Music for the Royal Fireworks (HWV 351) [1749] – arrangement voor orgel solo: John Scott/Willem van Twillert
4. Andrew Carter (*1939)
Aria [Ed.2004]
5. Henry Mulet (1878-1967)
TU ES PETRA et portae inferi non praevalebunt adversus te [Ed.1920]
6. Samuel De Lange Jr. (1840-1911)
Carillon (uit Orgelstücke, Opus 56)
7. Josef Rheinberger (1839-1901)
Cantilene in F (uit de 11e sonate)
8. Cornelis Bute (1889-1979)
SUITE in OUDEN STIJL
- Allemande
- Gigue
8. Louis Vierne (1870-1937)
CARILLON DE WESTMINSTER (uit Pieces de Fantaisie, opus 54)
9. Willem van Twillert (*1952)
VARIATIE & TOCCATA FESTIVA in klassieke stijl over Psalm 21
organist te Utrecht
Jan Hage (geb. 1964) studeerde orgel bij Jan Welmers en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit van Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek, eveneens in Utrecht. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij won eerste prijzen op diverse nationale en internationale orgelconcoursen.
Hij staat in het bijzonder bekend als warm pleitbezorger en veelgevraagd vertolker van hedendaagse orgelmuziek. Als solist trad hij op met o.a. de Slagwerkgroep Den Haag, het Asko Ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tot zijn meeste recente cd-opnamen behoren die met het complete ‘Jets d’orgue’ van Jan Vriend en het integrale orgelwerk van Jéhan Alain en Jan Welmers. Tevens is hij werkzaam als componist en publicist. In 2006 ontving hij de médaille d’argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Vanwege zijn verdeinsten voor het stimuleren van de Nederlandse orgelcultuur ontving hij in 2011 als eerste de Schnitgers Droomprijs. Van 1995 tot 2011 was hij organist van de Kloosterkerk te Den Haag. Met ingang van 1 juni 2011 is hij benoemd als organist van de Domkerk te Utrecht. In 2016 promoveerde hij tot doctor in de theologie met een dissertatie over de kerkmusicus Willem Mudde
zie: www.janhage.nl
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Concerto in C-dur – BWV 594 (naar Antonio Vivaldi concert voor viool en orkest in D-dur RV 208)
– Allegro
– Adagio
– Allegro
2. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Allein Gott in der Höh sei Ehr – BWV 663
3. Samuel de Lange jr. (1840-1911)
Preludium und Fuge in f-moll op. 10
4. Percy Whitlock (1903-1946)
Five short pieces
– Allegretto
– Folk Tune
– Andante Tranquillo
– Scherzo
– Pæan
5. Jan Welmers (1937-2022)
Partita ‘O grote Christus, eeuwig licht’
6. Improvisatie
organist te Den Haag en Zwolle
Sander van den Houten (1987) werd in april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Den Haag en werd daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. In Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk en tweede organist van de Bovenkerk.
Op zijn achtste begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis. Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant, het ensembleconcours in Oude Tonge en het Buxtehudeconcours in Zierikzee. Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart Bergwerff. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van Oortmerssen en Thomas Trotter. Hij volgt privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
Sinds medio 2021 studeert Sander beiaard bij Frans Haagen en Christiaan Winter aan de Beiaardschool in Amersfoort, onderdeel van de HKU te Utrecht. Naast zijn dirigentschap bij Concertkoor Immanuel Kampen is hij als dirigent verbonden aan de Zang- en Oratoriumvereniging Raalte, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen. Ook is hij cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en van Vocaal Ensemble Magnificat.
Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist, begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk.
Voor meer info kijk op: www.sandervandenhouten.nl
‘Psalmen en gezangen door Nederlandse componisten’
1. Jan Zwart (1877-1937)
Fantasie over het Lutherlied: ‘Een vaste Burg is onze God’
2. Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621)
Psalm 23 (3 versus)
3. Toon Hagen (*1959)
Psalm 150
4. Samuël de Lange jr. (1840-1911)
Fantasie und Fuge over psalm 66 (opus 62)
5. Cor Kee (1900-1997)
“Merk toch hoe sterck” con variazioni
6. Margaretha Christina de Jong (*1961)
– Fantasia on ‘All people that on earth do dwell’
– The Old Hundredth (opus 109)
organist te Franeker
Jochem Schuurman (*1989) kreeg van 1997 tot 2007 orgellessen van Johan G. Koers. Vervolgens studeerde hij bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, alwaar hij in juni 2013 cum laude afstudeerde als Master of Music. Daarnaast verbleef Jochem Schuurman een aantal maanden in Berlijn om aan de Universität der Künste lessen te volgen bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro. Hij volgde masterclasses bij Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Edoardo Bellotti en Pieter Dirksen. Sinds 2016 wordt Jochem Schuurman gecoacht door zijn oud-docent Johan G. Koers.
In december 2013 werd aan Jochem Schuurman het Zilveren Viooltje, een muziekprijs voor jong talent afkomstig uit het noorden van Nederland, uitgereikt. In het juryrapport werd hij geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn overtuigende houding en zijn ondernemerschap. In augustus 2015 behaalde hij de derde prijs op het internationale orgelconcours in Wuppertal. In mei 2017 won hij de tweede prijs en de publieksprijs op het internationale César Franck-concours in Haarlem. In september 2018 won hij de tweede prijs op het internationale Buxtehude-orgelconcours in Lübeck en Hamburg. In 2016 en 2019 was hij finalist van het prestigieuze Paul Hofhaimer-orgelconcours rond de historische orgels van de stad Innsbruck.
Jochem Schuurman is titulair organist van de Martinikerk te Franeker en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Van Dam-orgel uit 1842.
Als uitvoerend musicus geeft hij concerten als solist, maar ook als begeleider van andere musici en is hij bovendien regelmatig betrokken bij premières van nieuwe composities. Verder is Jochem Schuurman actief als orgel- en pianodocent en werkzaam als artistiek adviseur voor de Stichting Organum Frisicum.
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata, Adagio en Fuga BWV 564
2. Johann Sebastian Bach
Uit “Sechs Choräle von verschiedener Art” (Schübler Choräle):
– Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649
– Meine Seele erhebt den Herren BWV 648
– Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter auf Erden BWV 650
3. Samuel de Lange jr. (1840-1911)
Orgelsonate 5 Op.50
– Maestoso
– Andante
– Finale
4. Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875)
Gefigureerd Koraal op de melodie “Jesus meine Freude”
5. Charles Marie Widor (1844-1937)
Uit Symfonie 6 Op.42:
– Allegro
organist te Amsterdam
Matthias Havinga (*1983) is concertorganist en pianist, hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam en organist-titulair van de Ronde Lutherse of Koepelkerk Amsterdam. Hij studeerde summa cum laude af bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn pianodiploma behaalde bij Marcel Baudet. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij kerkmuziek bij Jos van der Kooy en Theo Goedhart.
Matthias won prijzen op verschillende internationale orgelconcoursen en is wereldwijd actief als concertorganist. Hij concerteerde in talloze Europese landen, Rusland, de USA en Zuid-Amerika, en soleerde bij gerenommeerde koren en orkesten als het Nederlands Kamerkoor en het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast geeft hij masterclasses over de hele wereld. Zijn CD’s ‘J.S.Bach-Italian Concertos’, ‘Passacaglia’, ‘Dutch Delight’ en ‘Mendelssohn – Organ Works’, uitgekomen bij Brilliant Classics, werden door pers en publiek lovend ontvangen.
Matthias speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici. Samen met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat streeft naar vernieuwende, verrassende programma’s die ondanks ongebruikelijk repertoire toch toegankelijk en gevarieerd zijn.
1. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Prelude en Fuga in c, op. 37 nr. 1
2. Samuel de Lange (1840-1911)
Funerale
3. Christiaan Winter (1967)
Leeftocht – Suite voor orgel (2021)
– Estampie
– Pavan
– Jig
– Minimal dance
– Passacaglia
4. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Concerto a-moll BWV 593 – Transcriptie van het Concerto in a-moll RV 522 van Antonio Vivaldi (1678-1741)
– (Allegro)
– Adagio cantabile
– Allegro
5. Marcel Dupré (1886-1971)
Ave Maris Stella, op. 18
1. When the salutation Gabriel had spoken
2. Jesus tender mother, make thy supplication
3. So now as we journey, aid our weak endeavor
4. Amen – Finale
6. César Franck (1822-1890)
Pièce Héroique
organist te Delft
In 1985 won zij het Nationaal Orgelconcours te Leiden in de categorie “muziek van de twintigste eeuw”. In 1990 behaalde zij de derde prijs en de publieksprijs op het Internationaal Rijnstreek Orgelconcours te Nijmegen. Met een beurs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgde zij na haar diplomering een jaar lang interpretatielessen bij Daniël Roth te Parijs. Petra vervolgde haar studie in Parijs aan het “Conservatoire National de Région” te Parijs bij Marie- Louise Jaquet- Langlais en Jean Langlais. Deze studie bekroonde zij met de “Prix d’Excellence” (1991). Zij behoort tot de laatste leerlingen van Jean Langlais. In de jaren 1989- 1991 volgde zij diverse interpretatie- cursussen aan de Schola Cantorum.
Als Internationaal concertorganist geeft zij jaarlijks een groot aantal concerten in binnen- en buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgeloeuvre van oude tot en met de hedendaagse orgelliteratuur, met een speciale voorkeur voor het Frans symfonisch repertoire.
Petra is een regelmatig gevraagd jurylid van orgelconcoursen, van o.a. Maassluis, Elburg, Leeuwarden, Oude Tonge en Rotterdam. In 2010 zat zij in de adviescommissie van de Stichting Jan Pieterszoon Sweelinckprijs die een oeuvreprijs toekent, in 2014 zat zij in de jury van de Sweelinck- Mullerprijs en in 2016 in de jury van het Internationaal Ambitus jeugd orgelconcours.
Zij geeft lezingen en workshops vooral over Frans romantische orgelmuziek en de muziek van Jean Langlais. Regelmatig verzorgde zij orgelbespelingen voor de radio. Haar spel werd vele malen vastgelegd op CD met het accent op het Frans symfonisch orgelrepertoire.
In 2021 werd door NPO 4- radio een podcast met haar opgenomen (en vanaf augustus te beluisteren) voor de rubriek, “Alle registers open”. Sinds 1987 is zij als organist verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft en vanaf 1994 combineert zij de functie van organist/ dirigent. Ook is zij verantwoordelijk voor de internationale orgelserie op het historische Maarschalkerweerd- orgel (1893) van de Maria van Jessekerk te Delft. In 1996 werd zij onderscheiden met de zilveren medaille van de Societé Academique “Arts- Sciènces Lettres” te Parijs. In april 2018 werd aan haar de onderscheiding “Ridder in de Orde van Oranje-Nassau” uitgereikt. Zie ook de website; www.veenswijkorgel.nl
Präludium et Fuge d moll, BWV 539
2. Max Reger (1873- 1916)
Choralvorspiel, “Jesu meine Freude”, opus 67
3. Josef Rheinberger (1839- 1901)
Uit Sonate X;
Präludium et Fuge, opus 146
4. Robert Schumann (1810- 1856)
Etude 5, en forme de canon, opus 56
5. César Franck (1822- 1890)
Prière, opus 20
6. Charles Marie Widor (1844- 1937)
Uit Symphonie VI, opus 42;
“Intermezzo”
7). Samuel de Lange Jr. (1840- 1911)
Sonate 1 over “Aus tiefer Not”, opus 5
- Maestoso
- Andante
- Finale
8. Alexandre Guilmant (1837- 1911)
Marche on Händel’s “Lift up your Heads”
9. Marius Monnikendam (1896- 1977)
Toccata (1936)
De onderstaande organisten waren ook in de zomerserie 2020 uitgenodigd maar is door de coronamaatregelen afgelast
24 juli – Arjan Versluis (organist van Grote Kerk – Gorinchem)
31 juli – Rien Donkersloot (organist van St Joriskerk – Amersfoort)
7 augustus – Gerben Mourik (organist van Grote Kerk – Oudewater en de Stad Klundert)
14 augustus – Jochem Schuurman (organist van Martinikerk – Franeker)
21 augustus – Arjen Leistra (organist van Grote Kerk – Schiedam)
28 augustus – Margreeth de Jong (organist van Nieuwe Kerk en Église Wallonne – Middelburg)
Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur
organist Grote Kerk te Gorinchem
Arjan Versluis (*1978) heeft zijn studies Docerend en Uitvoerend Musicus (hoofdvak orgel) behaald aan het Rotterdams Conservatorium. Hoofdvakdocent was Bas de Vroome. Daarnaast voltooide hij de studie kerkmuziek. Docent kerkelijk orgelspel was Aart Bergwerff. Verder volgde hij improvisatielessen bij Henco de Berg. Arjan is sinds 1 maart 2019 de hoofdorganist van de Grote Kerk te Gorinchem. Op 27 april 2019 werd hij door de burgemeester van Gorinchem benoemd tot stadsorganist. Van 2001-2019 was Arjan organist van de Hervormde Gemeente te Sliedrecht. Hij heeft een grote lespraktijk voor orgel en piano, o.m. aan de muziekschool te Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast geeft hij privélessen aan gevorderde organisten uit den lande. Van 2006 tot en met 2017 was hij docent aan de Cursus Kerkelijk Orgelspel van de VOGG. Hij maakte diverse solo-cd’s met literatuur en improvisaties. Deze kregen uitstekende recensies in de internationale pers. In 2011 nam hij als eerste Nederlandse organist improvisaties op in de St.-Trinité te Parijs, de kerk waar Olivier Messiaen organist was. Verder maakte Arjan vier improvisatie- en samenzang-cd’s rondom de psalmen
Literatuur
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
– Toccata in F-Dur (BuxWV 156)
– Komm, heiliger Geist, Herre Gott (BuxWV 199)
John Stanley (1713-1786)
Voluntary X (Op. 5, Adagio, Allegro)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata, Adagio und Fuge in C-Dur (BWV 564)
Improvisaties
– Geïmproviseerde partita in barokstijl over een psalm
– Moderne programmatische improvisatie over de Bijbeltekst van een psalm (wordt toegelicht).
– Improvisatie in romantische stijl over gezang 93 uit de Hervormde Bundel 1938.
organist st. Joriskerk te Amersfoort
Rien Donkersloot (*1985) studeerde orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium bij Bas de Vroome en Ben van Oosten en studeerde hiervoor summa cum laude af. Daarnaast studeerde hij aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Frans Haagen. Deze studie rondde hij in 2011 cum laude af.
Hij won diverse prijzen op beiaard- en orgel(improvisatie)concoursen in binnen- en buitenland. Rien is organist van de St.-Joriskerk in Amersfoort en de Laurentiuskerk te Mijnsheerenland. Als beiaardier is hij actief als stadsbeiaardier van Haarlem, Goes en Ridderkerk.
Verder heeft hij een uitgebreide concertpraktijk op orgel en beiaard met speciale interesse en aandacht voor improvisatie. Van zijn spel verschenen 10 cd’s die zeer lovend werden ontvangen. Voor meer info zie: www.riendonkersloot.nl
Georg Böhm (1661-1733)
– Preludium in F
– Vater unser im Himmelreich, a 2 clav. et ped.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Vioolconcerto in a BWV 1041, arr. Rien Donkersloot
– (Allegro)
– Andante
– Allegro
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) arr. Christoph Bossert
Preludium und Fuge in f moll, opus 35
August Gottfried Ritter (1811-1885)
Sonate 4 in A Dur, opus 31
– Ruhig und heiter
– Frisch und kräftig (variationen über “Wien Neêrlands bloed”)
Jan Zwart (1877-1937)
Orgelkoraal Psalm 91
Rien Donkersloot (*1985)
Improvisatie
organist Grote Kerk te Oudewater en Stad Klundert
Gerben Mourik (*1981) behaalde de diploma’s Uitvoerend Musicus 1e fase -met aantekening orgelimprovisatie- en de Master Uitvoerend Musicus (met als hoofdvakken orgel & improvisatie) aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Docenten waren Bram Beekman en Henco de Berg. Tevens volgde hij privé-lessen bij Ansgar Wallenhorst, Naji Hakim en Ben van Oosten. Cursussen improvisatie werden gevolgd bij Thierry Escaich en Loïc Maillé.
Hij is organist van de Grote- of St. Michaelskerk te Oudewater. Gerben nam deel aan diverse improvisatieconcoursen en behaalde de 1e prijs op het Nationale orgelimprovisatieconcours te Zwolle (2003). In 2005 won hij de 1e prijs op het internationale orgelimprovisatieconcours te St. Albans (UK). In 2008 won hij het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem; De jury kende Mourik deze prijs unaniem toe. In april 2013 werd hij benoemd als Stadsorganist van Oudewater. In juni 2015 studeerde hij af als Kerkmusicus I aan het Utrechts Conservatorium.
In de cd-serie ‘Audite Nova’werden op 5 cd’s 10 instrumenten uit de jaren 1950-1975 gedocumenteerd met een ruime selectie van orgelmuziek uit de 20e eeuw. Op de gelijknamige website www.auditenova.org werkt hij momenteel aan de publicatie van audio-opnamen van kleine koraalbewerkingen van Duitse en Nederlandse componisten, opgenomen op orgels die door kerksluiting uit Nederland vertrokken zijn. Ook publiceert hij regelmatig over muziek en interpretatie van 20e-eeuwse muziek; zo verscheen er voorjaar 2020 een artikel over H-F Micheelsen in het Britse blad Choir & Organ. Vanaf januari 2016 maakt hij deel uit van de redactie van het kerkmuzikale magazine Laetare. In september 2017 werd een nieuw muzikaal duo opgezet met blokfluitiste Magda de Jong onder de titel ‘Musica Miniatura’ waarbij twee pijlers de basis vormen: Kinderconcerten en optredens op locaties waar geen toetsinstrument(en) aanwezig zijn.
In oktober 2017 volgde een benoeming tot huisorganist en artistiek leider aan ‘de Stad Klundert’. In het voormalige kerkgebouw is hij zodoende betrokken bij het promoten van de twee orgels van Marcussen (28 stemmen) en Vermeulen (42 stemmen) tijdens concerten, workshops, open speeldagen & bijeenkomsten als lezingen, huwelijken en afscheid…. Daarnaast biedt de concertserie een breed scala aan andere genres als kamermuziek, Jazz, wereldmuziek en muziek gecombineerd met dans, film of beeldende kunst.
Hij heeft een actieve concertpraktijk waarbij twee elementen centraal staan: het promoten van Nederlandse muziek en de kunst van het improviseren. De laatste vaardigheid vormt ook de basis van zijn lespraktijk in Oudewater en Klundert.
Voor meer informatie: www.gerbenmourik.nl
Thema: ‘Psalmbewerkingen’
In Memoriam Hugo Bakker
Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)
Erbarm dich mein, O Herre Gott (Psalm 51)
Toelichting op het programma door Gerben Mourik
Jan Bonefaas (1926-2004)
Fantasie over Psalm 72
Arie J. Keijzer (1932)
Trio over Psalm 26
Twee bewerkingen van Jan J. van den Berg (1929-2020)
– Inleiding en bewerking over Psalm 25
– Toccata over Psalm 96
Adriaan C. Schuurman (1904-1996)
Bewerking over Psalm 73
Margreeth de Jong (1961)
Fantasia on: All people that On Earth Do Dwell (melodie ps. 134, 2019)
All people that on earth do dwell,
sing to the LORD with cheerful voice.
Serve him with joy, his praises tell,
come now before him and rejoice!
Improvisaties op verzoek
organist Martinikerk te Franeker
Jochem Schuurman (*1989) kreeg van 1997 tot 2007 orgellessen van Johan G. Koers. Vervolgens studeerde hij bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, alwaar hij in juni 2013 cum laude afstudeerde als Master of Music. Daarnaast verbleef Jochem Schuurman een aantal maanden in Berlijn om aan de Universität der Künste lessen te volgen bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro. Hij volgde masterclasses bij Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Edoardo Bellotti en Pieter Dirksen. Sinds 2016 wordt Jochem Schuurman gecoacht door zijn oud-docent Johan G. Koers.
In december 2013 werd aan Jochem Schuurman het Zilveren Viooltje, een muziekprijs voor jong talent afkomstig uit het noorden van Nederland, uitgereikt. In het juryrapport werd hij geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn overtuigende houding en zijn ondernemerschap. In augustus 2015 behaalde hij de derde prijs op het internationale orgelconcours in Wuppertal. In mei 2017 won hij de tweede prijs en de publieksprijs op het internationale César Franck-concours in Haarlem. In september 2018 won hij de tweede prijs op het internationale Buxtehude-orgelconcours in Lübeck en Hamburg. In 2016 en 2019 was hij finalist van het prestigieuze Paul Hofhaimer-orgelconcours rond de historische orgels van de stad Innsbruck.
Jochem Schuurman is titulair organist van de Martinikerk te Franeker en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Van Dam-orgel uit 1842.
Als uitvoerend musicus geeft hij concerten als solist, maar ook als begeleider van andere musici en is hij bovendien regelmatig betrokken bij premières van nieuwe composities. Verder is Jochem Schuurman actief als orgel- en pianodocent en werkzaam als artistiek adviseur voor de Stichting Organum Frisicum.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium en Fuga in G BWV 550
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Psalm 140
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Fuga in e
Piet Post (1919-1979)
Uit ‘Missa in tempore inquietudinis’: Benedictus
Max Reger (1873-1916)
Benedictus Op. 59 Nr. 9
Jacob Bijster (1902-1958)
Uit ‘Triptyque’: Finale Capriccioso
Johann Ludwig Krebs (1713-1780)
Herzlich lieb hab ich dich, o Herr
Jan Zwart (1877-1937)
Fantasie en Fuga Psalm 72: 11 “Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen”
Organist van de Grote Kerk te Schiedam
Arjen Leistra (Delft, 1973) ontving zijn eerste orgellessen van Christiaan Ingelse aan de Delftse Muziekschool. Van 1990-1998 studeerde hij orgel en kerkmuziek respectievelijk aan de conservatoria in Rotterdam en Den Haag. Zijn docenten waren Arie Keijzer en Ben van Oosten (orgel DM en UM) en Marijke van Klaveren en Johann Th. Lemckert (kerkmuziek en improvisatie). In 1996 werd Arjen 2e prijswinnaar van de “International Organcompetition” te Dublin (Ierland). Na zijn afstuderen in 1998 vervolgde hij voor een jaar zijn orgelstudie bij Marie-Claire Alain in Parijs. Van 1996 tot eind 2009 was Arjen Leistra cantor-organist van de Hoflaankerk te Rotterdam-Kralingen.Sinds september 2008 is Arjen Leistra als organist verbonden aan de Grote Kerk in Schiedam. In deze kerk is hij ook dirigent van het koor Vocalis St.Jan, waarmee hij Bach-cantates uitvoert en ook in Evensongs zingt.
Als stadsorganist van Schiedam is hij verantwoordelijk voor het beheer en de bespeling van de historische orgels in het Stedelijk Museum en de Havenkerk. Zijn orgellespraktijk telt vele leerlingen die les ontvangen in de Grote Kerk of Havenkerk. Met organist-dirigent Bas van Houte (Liduinabasiliek Schiedam) werkt hij regelmatig samen in koorconcerten, cantatediensten, evensongs en Schiedam en omgeving. Daarnaast is hij een veelgevraagd koorbegeleider op zowel orgel, piano als drukwindharmonium en als continuo-speler op eigen kistorgel.
Arjen Leistra geeft orgelconcerten in heel Nederland en concerteerde ook in Engeland, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië en Slowakije. In november 2005 en februari 2008 maakte hij concerttournees naar de Verenigde Staten en gaf recitals in Florida, Georgia en South- en North Carolina. Van zijn orgelspel verschenen de afgelopen jaren verschillende cd’s.
Adriaan C. Schuurman (1904-1998)
Praeludium over “Op bergen en in dalen”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate IV (BWV 528)
– Adagio-Vivace
– Andante
– Un poco allegro
Praeludium en Fuga in g-moll BWV 535
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Fantaisie en Mi-bémol majeur
“Le Cygne” (uit Carnaval des Animeaux)
transcription pour Orgue par Alexandre Guilmant
Max Reger (1873-1916)
Phantasie über den Choral “Halleluja! Gott zu loben bleibet meine Seelenfreud” op.52/3
Alec Rowley (1892-1958)
Choral Prelude on “St Clements” (“De dag door Uwe gunst ontvangen”)
Hubert Parry (1848-1918)
Chorale Fantasia on “The Old Hundredth” (melodie Psalm 134)
organist Nieuwe Kerk en Église Wallonne te Middelburg
Margaretha Christina de Jong (*1961) sloot in 1986 haar studies aan het Rotterdams Conservatorium af met de diploma’s Kerkmuziek, Docerend Musicus orgel en Uitvoerend Musicus orgel, gewaardeerd met het cijfer 10. Op grond van deze zeer uitzonderlijke prestatie verleende het toenmalige Ministerie van WVC haar tot driemaal toe een beurs voor verdere studie in het buitenland. De Jong specialiseerde zich bij Guy Bovet in Zwitserland, alsmede bij Jean Langlais en Marie-Louise Jaquet-Langlais aan de beroemde Schola Cantorum te Parijs, waar zij in 1988 de Prix de Virtuosité behaalde (eveneens met de hoogste waardering). In hetzelfde jaar behaalde ze eerste prijzen op internationale concoursen in Parijs en in Haarlem (César Franck-concours).
In 1994 werd zij vanwege haar verdiensten voor de Franse orgelcultuur door de Société Académique “Arts – Sciences – Lettres” te Parijs met de zilveren medaille onderscheiden. In 2012 werd zij door H.M. de Koningin benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Het College van Burgemeester en Wethouders van Middelburg benoemde haar in 2014 tot stadsorganist, waarmee in de Zeeuwse hoofdstad na twee eeuwen een oude traditie in ere werd hersteld. Margreeth Chr. de Jong is daarmee tevens de eerste vrouw in de geschiedenis van deze eerbiedwaardige Middelburgse traditie; bovendien wordt van haar verwacht, dat ze hierbij zich ook als componiste manifesteert.
Margreeth Chr. de Jong is werkzaam als kerkmusicus van de Nieuwe Kerk te Middelburg. Zij gaf talrijke concerten in de belangrijkste orgelconcertseries van Europa en maakte radio-, tv- en cd-opnames. Sedert januari 2005 doceert zij aan University College Roosevelt, het internationale Honours College van de Universiteit Utrecht te Middelburg.
Daarnaast is zij zeer actief als componiste. Haar oeuvre omvat in 2021 meer dan 120 opusnummers. Zij heeft geschreven voor orgel, koor, solozang en orgel, orgel met verschillende instrumenten, piano en strijkorkest. Haar composities worden wereldwijd uitgevoerd, en zijn uitgegeven in Nederland, Duitsland, Zwitserland en in de USA.
Sonate over Psalm 121, opus 117
– zingen: vers 1, orgelspel over vers 1
– zingen: vers 2; orgelspel over vers 2
– zingen: vers 3, orgelspel over vers 3
– zingen: vers 4, orgelspel over vers 4
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Adagio per il Organo
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonate II
– Grave – Adagio
– Allego maestoso e vivace
– Allegro moderato
Joseph Haydn (1732-1809)
Vijf stukken voor Flötenuhr
Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875)
Koraalbewerking over ‘Jesu, meine Freude’
Margaretha Christina de Jong
– Spaziergang im Wald (wandeling in het bos)
– Suite caractéristique over ‘Ah! Vous dirai-je, Maman’ op. 57 idem (‘altijd is Kortjakje ziek’)
Prélude – Andantino – Scherzo – Pastorale – Intermezzo – Fugato/Finale
Jaar 2019
6 juli – Margreeth de Jong (organist van Nieuwe Kerk en Église Wallonne – Middelburg)
13 juli – Gerben Budding (organist van St Jan – Gouda)
20 juli – Matthias Havinga (organist van Oude Kerk en Ronde Lutherse of Koepelkerk – Amsterdam)
27 juli – Ronald de Jong (organist van Oude Kerk – Zoetermeer)
3 augustus – Jaap Zwart (organist van Grote of Andreaskerk – Hattem en de Grote Kerk – Harderwijk)
10 augustus – Jos van der Kooy (organist van Westerkerk – Amsterdam en Gotische Zaal – Den Haag)
Locatie: Hersteld Hervormde Kerk, Henslare 2, 3882 PK Putten
Aanvangstijd: 20.00 uur
organist van Nieuwe Kerk en Église Wallonne te Middelburg
Margreeth Chr. de Jong (*1961) sloot in 1986 haar studies aan het Rotterdams Conservatorium af met de diploma’s Kerkmuziek, Docerend Musicus orgel en Uitvoerend Musicus orgel, gewaardeerd met het cijfer 10. Verdere studie volgde bij Guy Bovet in Zwitserland, en bij Jean Langlais en Marie Louise Jaquet Langlais in Parijs, waar zij in 1988 de Prix de Virtuosité behaalde (eveneens met de hoogste waardering). In hetzelfde jaar behaalde ze eerste prijzen op internationale concoursen in Parijs en in Haarlem. In 1994 werd zij met de zilveren medaille onderscheiden. In 2012 werd zij door H.M. de Koningin benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, en in 2014 door de Gemeente Middelburg tot Stadsorganist. Margreeth Chr. de Jong is kerkmusicus van de Nieuwe Kerk te Middelburg. Ze gaf talrijke concerten en maakte radio-, tv- en cd-opnames. Ze doceert aan University College Roosevelt te Middelburg. Als componiste werkt ze in opdracht voor uitgevers in Europa en de USA. Haar oeuvre omvat inmiddels meer dan 100 opus nummers, en haar composities worden wereldwijd uitgevoerd.
Margaretha Christina de Jong (1961)
Preludium en Fuga over ‘Großer Gott, wir loben dich‘
Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)
‘Nun danket alle Gott‘, BWV 657
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonate IV
- Allegro con brio
- Andante religioso
- Allegretto
- Allegro maestoso e vivace
Clara Schumann (1819-1896)
Preludium en Fuga in d
Margaretha Christina de Jong
Sonate over Psalm 108
- Zingen: vers 1
Allegro moderato
- Zingen: vers 2
Allegro
- Zingen: vers 3
Pastorale
- Zingen: vers 4
Energico
- Zingen: vers 6
Andante Religioso
- Zingen: vers 7
Maestoso
organist van St Jan te Gouda
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium und Fuge in C-dur, BWV 545
Concerto in G-dur, BWV 592 (Ohne Bezeichnung – Grave – Presto)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonate III (‘Aus tiefer Not’), Op. 65
- Con moto maestoso – Fuge
- Andante tranquillo
Gerben Budding (*1987)
Vier Gorkumse Psalmbewerkingen
- Psalm 1:2 ‘Hij is een groene boom die staat geplant’, voor Dirk Ophoff, vdm
- Psalm 2:1 ‘Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch’, voor André Wijting, vdm
- Psalm 90:1 ‘…Geslachten gaan, geslachten zullen komen’, voor Bert Karel Foppen, vdm
- Psalm 127:2 ‘Hoog is Jeruzalem omgeven’, voor Pim van der Hoff
César Franck (1822-1890)
Fantaisie en la-majeur (uit: Trois Pièces)
Christiaan Frederik Hendriks jr. (1861-1923)
Sonate 2, Op. 24
- Molto maestoso
- Adagio
- Allegro con brio
Gerben Budding (*1987)
Improvisatie over Psalm 93, aansluitend samenzang
organist van Oude Kerk en Ronde Lutherse of Koepelkerk te Amsterdam
Matthias Havinga is concertorganist en pianist, hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, liturgisch organist van de Oude Kerk Amsterdam en organist-titulair van de Ronde Lutherse of Koepelkerk Amsterdam. Hij studeerde summa cum laude af bij Jacques van Oortmerssen aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij ook zijn pianodiploma behaalde bij Marcel Baudet. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde hij kerkmuziek bij Jos van der Kooy en Theo Goedhart.
Matthias won prijzen op verschillende internationale orgelconcoursen en is wereldwijd actief als concertorganist. Hij concerteerde in talloze Europese landen, Rusland, de USA en Zuid-Amerika, en soleerde bij gerenommeerde koren en orkesten als het Nederlands Kamerkoor en het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast geeft hij masterclasses over de hele wereld. Zijn CD’s ‘J.S.Bach-Italian Concertos’, ‘Passacaglia’, ‘Dutch Delight’ en ‘Mendelssohn – Organ Works’, uitgekomen bij Brilliant Classics, werden door pers en publiek lovend ontvangen.
Matthias speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici. Samen met blokfluitiste Hester Groenleer vormt hij een vast duo, dat streeft naar vernieuwende, verrassende programma’s die ondanks ongebruikelijk repertoire toch toegankelijk en gevarieerd zijn.
Christiaan Frederik Hendriks jr. (1861-1923)
Toccata in g-klein
Jacques van Oortmerssen (1950-2015)
- Psalm 72
- Psalm 77
- Nun ruhen alle Wälder uit: Five Chorale Preludes
Matthias Havinga (*1983)
Loss (2018)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
uit: Schübler Choräle
- Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
- Wo soll ich fliehen hin BWV 646
- Meine Seele erhebet den Herren BWV 647
- Ach, bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Ouverture ‘Paulus’ arrangement William Thomas Best (1826-1897)
Jehan Alain (1911-1940)
Postlude pour l’office du complies
Maurice Duruflé (1902-1986)
Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, op. 7
Ronald de Jong (1956) kreeg zijn eerste orgellessen op 16 jarige leeftijd van Ben Feij. Op zijn 17e werd hij toegelaten voor hoofdvak Orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag alwaar hij in 1983 het U.M.-diploma behaalde met het predikaat “zeer goed”. Zijn docenten waren daar Rienk Jiskoot en Wim van Beek. Later heeft hij het diploma Kerkelijk orgelspel behaald aan het Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht (cijfer 9 voor begeleiden en improvisatie). Tijdens zijn conservatoriumstudie werd hij benoemd tot organist van de Geref Pax-Christikerk in Den Haag. In 1988 werd hij organist van de Oudshoornse Kerk in Alphen a/d Rijn. Sinds 1991 is Ronald de Jong als cantor-organist verbonden aan de Oude Kerk in Zoetermeer alwaar hij ook de muzikale leiding heeft over de cantorij.
Naast een prive lespraktijk op het orgel van de Oude Kerk te Zoetermeer is hij als docent (orgel, klavecimbel en theorie) verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Zoetermeer. Hij concerteert veelvuldig in Nederland en het buitenland (o.a. Amerika, Schotland, Slowakije en Italie) en is een veelgevraagd begeleider van koren en solisten. Van zijn spel zijn 6 Cd’s verschenen waarop hij speelt en improviseert. Ronald de Jong is muzikaal adviseur van de “Stichting Concerten Oude Kerk Zoetermeer“.
In 2014 heeft hij de publieksprijs Kunst en Cultuur van de gemeente Zoetermeer ontvangen vanwege zijn verdienste voor de jarenlange organisatie van de lunch- en orgelconcerten in de Oude Kerk in Zoetermeer. In 2016 ontving hij het gouden draaginsigne met briljant vanwege zijn 40-jarig jublieum als (cantor-)organist in de Protestantse Kerk in Nederland.
Als componist is hij aktief met composities voor koor en orgel en last but not least is hij ook actief als beeldend kunstenaar en heeft hij regelmatig exposities van zijn abstracte en figuratieve werk.
website: www.ronalddejong.com
Ronald de Jong (1956)
Koraal en variaties over ps 98
Anonym
Es ist das Heil uns kommen her
Johann Sebastiaan Bach (1685-1750)
Preludium en fuga in a.kl.terts BWV 543
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1867)
- Recit de Hautbois
- Andante
August Gottfried Ritter (1811-1885)
Sonate no 2 in e kleine terts
Georgi Mushel (1909-1981)
Toccata
Ronald de Jong
Improvisatie met aansluitend samenzang psalm 65
organist van Grote of Andreaskerk te Hattem en de Grote Kerk te Harderwijk
Jaap Zwart (1955) groeide op in een muzikaal gezin. Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van zijn vader Jaap Zwart (1924-2001). Aan het Amsterdams Conservatorium studeerde hij piano en orgel. Met het hoofdvak Theorie der Muziek sloot hij zijn studie af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Aan het conservatorium van Amsterdam is hij docent binnen de vakgroep voor het hoofdvak theorie. In het kader van de internationale opleiding Muziek Als Vak aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag geeft hij workshops vocale harmonie en improvisatie. Deze opleiding is gebaseerd op het werk en gedachtegoed van de Hongaarse componist Zoltán Kodály.
Als concertorganist programmeert Jaap Zwart een breed repertoire. Een van zijn specialiteiten is de uitvoering van relatief onbekende orgelmuziek uit de 19e en 20e eeuw. Als kerkorganist is hij verbonden aan de Grote of Andreaskerk in Hattem en de Grote Kerk in Harderwijk.
Jaap Zwart is een veelgevraagd begeleider, ook als pianist. Van zijn spel verschenen meerdere cd’s, onder andere op de Bätz-orgels van de Domkerk in Utrecht en de Grote Kerken van Gorinchem en Harderwijk. Zijn laatste cd verscheen in 2014 waarop hij het gerestaureerde Adema-orgel van de Calixtusbasiliek in Groenlo bespeelt.
website : www.jaapzwart.nl en www.muziekalsvak.nl
Dirk Jansz. Zwart (1917-2002)
Introïtus, trio, toccata en koraal over Psalm 105
“ Looft, looft verheugd de Heer der heren”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate II in c BWV 527
- Vivace
- Largo
- Allegro
Fantasie en Fuga in g BWV 542
Adolf Merkel (1827-1885)
Schmücke dich, o liebe Seele Gustaf
Samuel de Lange (1811-1884)
Sonate über den Choral “ Sollt’ ich meinem Gott nicht singen?
- Maestoso Moderato
- Andante
- Final
Charles Hubert Hastings Parry (1848-1919)
Chorale Prelude On Eventide “ Abide with me”
Jan Zwart (1877-1937)
- Orgellied “ Neem Heer mijn beide handen”
- Fantasie – toccatine over Psalm 33 “ Zingt vrolijk heft de stem naar boven”
organist van Westerkerk te Amsterdam en Gotische Zaal te Den Haag
Jos van der Kooy (1951) is sinds 1981 cantor en organist van de Westerkerk in Amsterdam. Ook is hij organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in ’s-Gravenhage. In diezelfde stad doceert hij orgel en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium. Tevens is hij verbonden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Tot 2017 was hij stadsorganist van het wereldberoemde Müllerorgel in de Grote – of Sint Bavokerk te Haarlem. Als vaste gastorganist blijft hij verbonden aan de Haarlemse orgelcultuur. Hij heeft een grote concertpraktijk in binnen- en buitenland.
Van der Kooy studeerde orgel bij Piet Kee aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij werd onderscheiden met de Prix d’Excellence. Hij speelt een breed repertoire dat nagenoeg alle stijlperioden uit de orgelliteratuur omvat. Hij is een erkend pleitbezorger van hedendaagse muziek. Bovendien is hij een vermaard improvisator. In de jaren 1977 tot 1981 behaalde hij een viertal eerste prijzen tijdens nationale en internationale improvisatie concoursen in Bolsward, St. Albans (UK) en Haarlem. Tweemaal, in 1989 en in 2000, werd hij door Société Académique ´Arts, Sciences, Lettres´ te Parijs onderscheiden wegens zijn verdiensten voor Franse muziek. Voor zijn werk in Haarlem ontving hij de de Zilveren Legpenning van de Vereniging Haerlem (2015) en de Zilveren Stadspenning van de Gemeente Haarlem (2017). In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
website: www.josvanderkooy.com
Max Reger (1873 – 1916)
Ostern uit Sieben Orgelstücke opus 145, 1915/16
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Trio super Allein Gott in der Höh sei Ehr à 2 claviers et pédale BWV 664
uit Leipziger Choräle, 1744 – 48
Franz Liszt (1811 – 1886)
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, 1862
Feike Asma (1912 -1984)
Aria ” Verlosser Vriend, Gij hoop en lust”
Félix Alexandre Guilmant (1837 – 1911)
Marche Funèbre et Chant Séraphique , opus 17
Max Reger (1873 – 1916)
Fantasie über den Choral “Wie schön leucht’ uns der Morgenstern” opus 40: 1, 1899
Charles Villiers Stanford (1852 – 1924)
Requiem uit Six Occasional Preludes opus 182, 1930
Jos van der Kooy (1951)
Improvisatie en samenzang Psalm 149